שלושת המחזקים

שלושת המחזקים
אתייחס במאמר זה ל 3 צמחים אדפטוגנים – אסטרגלוס, אשווגנדה ורודיולה.
המשותף לשלושתם הוא השימוש בשורש הצמח והיותם פועלים באופן איטי, החיזוק הוא תהליך שנבנה והשפעתו מורגשת לאחר כמה שבועות.
אסטרגלוס – נקרא גם קדד קרומי הוא אחד  הצמחים החשובים ברפואת הצמחים ואחד הצמחים האהובים עליי באופן אישי. השימוש הטיפולי בשורש האסטרגלוס ולכן יש לו אופי של "מחזק מהשורש", הוא לא פועל מהר ונחשב "צמח עדין" אבל מעניק יציבות בדרכו הטיפולית. ומאחר והוא עדין הוא מותר לשימוש בכל גיל, גם לילדים, גם בהריון והנקה וגם עבור קשישים או אדם חולה וחלש. התנועה הטיפולית של אסטרגלוס היא "לאסוף את הכוחות פנימה" ולכן הוא מתאים לכל מצבי החוסר (חוסר דם, חולשה, מחשבות מפוזרות, חוסר אנרגיה ועוד). אסטרגלוס מחזק את מערכת החיסון, את מערכת העיכול והראות. אסטרגלוס הוא הבחירה הנכונה לחיזוק אדם שיש לו רמות אנרגיה נמוכות, נטייה ל"חלושס" או התקררויות, זיהומים בנשימה, מחלות שקשורות למערכת הנשימה, אדם אנמי וגם כאשר מעורב מתח נפשי ותחושת פיזור או עומס מחשבתי. מתאים לתחזוקה שוטפת ולשמירה ומניעת מחלות. ניתן להשתמש בו גם בצורת חליטה.
אשווגנדה – צמח עיקרי ברפואה ההודית המסורתית, נקרא גם וויתניה משכרת. גם פה השימוש הוא בשורש הצמח. אשווגנדה "מחזקת מבפנים", מחזקת את היכולת של האדם להתמודד עם מתח ועם שינויים ויש לה גם איכות מזינה ומרגיעה את מערכת העצבים. מתאימה גם במצבים של תת פעילות בלוטת התריס וגם עבור נשים בגיל המעבר בפרט לתופעות של חוסר שקט, אנרגיה נמוכה, חוסר בחשק מיני או דכדוך. מתאימה הן לגברים והן לנשים לצורך הגברת החשק המיני. אשווגנדה תתאים לטיפול בבעיות עיכול כמו עוויתות או קיבה "רגישה" וגם לחסרים תזונתיים כאשר הכל נשען על חוסר שקט ולחץ נפשי.
רודיולה- שימוש בשורש הרודיולה מחזק גם הוא את האדם ומתאים במיוחד כאשר יש התמודדות לא רגילה, מתח מתמשך ובפרט במצבים של דכדוך או דכאון. מתאים גם לאנשים עם מחלות כרוניות כמו פיברומיאלגיה, תסמונת העייפות הכרונית או מחלה אוטואימיונית אחרת בהם עלול להופיע דכאון כתוצאה מהמחלה. רודיולה מתאימה כאשר יש חוסר איזון במחזור הוסת או מצב של אין וסת.
רודיולה מחזק את התפקוד הקוגניטיבי ומתאים לחיזוק זיכרון, שיפור תהליכי חשיבה ולמידה. מתאימה כאשר הקושי הלימודי קשור למתח ולחץ.
יש לנקוט זהירות מרובה בשימוש ברודיולה בעת נטילת תרופות, בפרט תרופות לדיכאון או לאיזון מצב הרוח ואינו מומלץ במהלך הריון.
 
 
המידע ניתן כהעשרה ואינו משמש כהמלצה טיפולית. נטילת צמחים מומלצת בליווי וייעוץ מטפל ובהדרכתו.
מעיין-זך דן.  "בריאות נובעת מתוך התחדשות" 052-8022243
חזור למאמרים