כל מה שכדאי לדעת על קו-אנזים Q10

כל מה שכדאי לדעת על קו-אנזים Q10
מה הוא בדיוק 10Q? זה ויטמין? זה אנזים? למה כל כך הרבה אנשים סביבנו צורכים אותו בשנים האחרונות?
בואו נעשה סדר ונבין אחת ולתמיד מהו 10Q ולמה הוא פרץ כל כך חזק לתודעת הציבור.
 
הבלבול מתחיל משום שיש כמה שמות בהם ניתן לקרוא ולכתוב את שמו של 10Q וכולם נכונים. ניתן לראות שהוא כתוב גם כויטמין 10Q, גם כ קו-אנזים, ניתן לקרוא לו יוביקווינול ועוד. כל השמות הללו מתייחסים לאותו הדבר.
בשפה פשוטה,  10Q הוא רכיב טבעי שהגוף יודע לייצר והוא משמש כזרז לפעילויות אנזימטיות. מה הכוונה? אנזימים הם רכיבים שמזרזים תהליכים כימיים וקו- אנזים  10Q מזרז את האנזימים והוא הכרחי לצורך פעילותם. בעצם בדרך מעט עקיפה נוכחותו של 10Q חיונית לצורך קיום תקין של תהליכים רבים בגוף.
אחת מאייכויותיו העיקריות הן שהוא מגן על הגוף מתהליכי חמצון ומהנזק הנגרם כתוצאה מחמצון. בנוסף הוא קשור לבניית מולקולות ATP ולכן משפיע על ייצור האנרגיה בתאים.
חיזוק הלב? שיפור ביצועי ספורט? ומה הקשר לכולסטרול?
מאחר וההשפעה של 10Q קשורה לכל כך הרבה תהליכים חיוניים, נטילתו יכולה לסייע לנושאים רבים.
עבור ספורטאים הוא נותן חיזוק חשוב מאחר והוא חיוני לתהליכי יציאת אנרגיה בתאים. בנוכחותו יש יכולת להפיק יותר אנרגיה ובפרט אנרגיה של כוח פורץ החיונית בפעילות ספורטיבית. מאחר ובאופן טבעי, עם השנים וכבר מגיל 35, יכולת הגוף לייצר 10Q באופן עצמאי פוחתת, מומלצת נטילתו כתוסף מזון.
עבור אנשים הנוטלים תרופות להפחתת כולסטרול – נטילת 10Q חשובה במיוחד. מחקרים מצאו והוכיחו שהתרופות להפחתת כולסטרול פוגעות בייצור 10Q ובעצם גורמות לפגיעה עקיפה בפעילות האנזימטית עליה 10Q משפיע. כתוצאה מנטילת תרופות להפחתת כולסטרול נפגעת פעילות ה קו אנזים 10Q ולכן נפגעת היכולת של הגוף ליצור מולקולות ATP (אנרגיה זמינה) ואין מה שישמור מנזקי הרדיקלים החופשיים ותהליכי חמצון. לכן עבור כי מי שנוטל תרופות להפחתת כולסטרול – מומלצת נטילת 10Q.
בגופנו, 10Q נמצא באופן מרוכז יותר באיברים שדורשים הרבה אנרגיה בשל פעילותם הנמרצת, ולכן נמצא בריכוז גבוה יותר בלב, בכבד, במוח וגם בכליות ובלבלב. תוסף 10Q מומלץ לסובלים מבעיות שונות בלב וביכולתו לחזק את פעילות הלב והמערכת הקרדיו וסקולרית.
 
כמו כל תוספי המזון, גם 10Q נמצא במזון מהטבע וניתן לקבל אותו על ידי אכילה של מזון מהחי (שהרי הוא מצוי באיברים מהחי) לדוגמא: בשק בקר וגם דגים כמו אנשובי, סלמון, מקרל והוא נמצא גם במזון מהצומח כמו ברוקלי, תרד ובאגוזים. חשוב להבין כי לקבל אותו באופן מספק רק מהמזון זה כמעט בלתי אפשרי ומצריך אכילה יומיומית של כמויות גדולות מאוד של מזון זה. בנוסף, חשוב להבין כי יש 2 צורות בהם 10Q יכול להופיע, הצורה בה הוא מופיע במזון נקראת יוביקנון והיא לא זמינה לגוף. זאת אומרת נדרש שיתרחש עוד תהליך בגוף על מנת להפוך אותה לזמינה ופעילה. לעומת זאת, תוספי המזון של 10Q מכילים את הנגזרת הנקראת יוביקווינול שהיא כבר פעילה וברגע שנספגת בגוף היא זמינה ופעילה ללא תנאי, על כן נטילת התוסף יעילה יותר וזמינה יותר לגוף.

מעבר לרכישת מוצרי Q10  במבצע
חזור למאמרים