ויטמין D - למה דווקא עכשיו?

ויטמין D - למה דווקא עכשיו?

תמיד ידענו שויטמין D "מקבלים מהשמש" אבל בתקופה הזו הפך ויטמין D לאחד הנושאים המדוברים.
למה דווקא בתקופה זו חשיבותו עולה? איך באמת מקבלים ויטמין D? למי ולמה הוא חשוב?

כשאומרים "ויטמין D" הכוונה בעצם לתרכובת של 5 חומרים, מסיסים בשמן,שנקראים D1 D2 ועד D5.
את D2 ו  D3ניתן לקבל גם דרך המזון. את הנגזרת של ויטמין  D2 ניתן לקבל דרך אכילת פירות וירקות ואת הנגזרת המוכרת והפעילה יותר שנקראת D3  ניתן לקבל דרך אכילת ביצים ואיברים פנימיים. ישנם גם מזונות מועשרים בויטמין D – זאת אומרת שהוסיפו למזון ויטמין D על מנת להעלות את ערכו, לדוגמא דגני בוקר.
מחקרים מראים שכמות הויטמין D שנספגת מהמזון היא נמוכה מאוד ואינה מספקת, על מנת לקבל מינונים מתאימים של ויטמין D יש להקפיד גם על יציאה מבוקרת לאור השמש וגם להיעזר בתוסף ויטמין D.
חשיפה לאור השמש חיונית לתהליך יצירת ויטמין D על ידי הגוף, ההמלצה היא להיחשף לאור שמש מבלי להישרף, זה מתאים בעיקר בשעות הבוקר ואחה"צ. בשנים האחרונות, עם עליית המודעות לסכנות האפשריות כתוצאה מחשיפה לשמש ונזקיה, נמצאה פגיעה בייצור הטבעי של ויטמין D בגוף ולכן עלייה בשימוש בתוסף ויטמין D. גם אורח חיינו המודרני הכולל הימצאות בתוך בתים, משרדים ומכוניות ופחות הימצאות בחוץ, פחות הולכים ברגל, פחות שוהים או עובדים בחוץ ולכן סופגים פחות אור שמש ומייצרים פחות ויטמין D באופן טבעי.
למה ויטמין D חשוב? ומהם תפקידיו בגוף?
לויטמין D יש השפעה רבה על האיזון הגופני, אחד מתפקידיו העיקריים קשור לאיזון בממשק הסידן והזרחן. נוכחותו של ויטמין D חיונית למען בריאות השיניים, העצמות, הכבד והכליות. מאחר וויטמין D משפיע על ספיגת הסידן בגוף, חוסר שלו עלול לגרום למחלות הקשורות לחוסר בסידן כגון רככת ואוסטאופרוזיס.
ויטמין D מחזק את המערכת החיסונית, חיזוק מערכת החיסון חשוב לכולנו תמיד, ובתקופה זו של חורף, יותר וירוסים מסביב, נגיף הקורונה והתמודדות עם סטרס בתוצאה מהשתנות מציאות חיינו בעקבות הקורונה – עולה עוד יותר החשיבות לשמור על מערכת חיסון איתנה ולחזק אותה.
חיזוק מערכת החיסון הוא מכלול של פעולות, חלקן מעניקות חיזוק פעיל וחלקן שומרות מפגיעה, ויטמין D הוא חלק ממערך החיזוק. קולטנים של ויטמין D נמצאים ברוב התאים של מערכת החיסון, לדוגמא תאי T. נוכחות תקינה של ויטמין D תומכת בפעילות של תאי T שמזהים פלישה של וירוס או חיידק ונלחמים בזיהום. נוכחות ויטמין D מסייע בעיכוב התפתחות מחלות אוטו אימיוניות ותהליכים דלקתיים.
תוספת ויטמין D משפיעה לטובה על פוריות הגבר, על מחלות מעיים דלקתיות ועל דלקת בכלל...לרבות דלקת מפרקים, טרשת נפוצה, סכרת, דיכאון ועוד...
נקבע כי נטילת ויטמין D בתוסף חיונית למען התפתחות תקינה של השלד ולכן חשובה בכל גיל, החל משלבי ההריון- התפתחות העובר, גיל הינקות והילדות- גילאי הגדילה, גיל הנעורים- צמיחה וגילאים מבוגרים- שמירה על בריאות העצם.
 
המידע ניתן כהעשרה ואינו מחליף ייעוץ אישי או טיפול פרטני.
מעיין-זך דן.  נטורופתיה לכל המשפחה.


לרכישת ויטמין D במבצע

חזור למאמרים