רפואה מונעת: איך שומרים על מערכת חיסון חזקה?

רפואה מונעת: איך שומרים על מערכת חיסון חזקה?

רובנו פונים לטיפול טבעי או קונבנציונלי כאשר יש כבר בעיה, מחלה או כאב, אך כוחה הגדול של הרפואה הטבעית טמון ביכולתה ללמד ולהציע לאדם דרכים טבעיות לחזק את עצמו, לחזק את פעילות מערכת החיסון, לאזן את מערכות הגוף ולהתמודד באופן נכון עם מתח העולה מחיי היומיום של כולנו. טיפול מונע נכון – יאפשר לאדם, לגופו ונפשו להתמודד טוב יותר עם שינויים, עם חשיפה לוירוסים, עם תהליכים רפואיים הכרחיים או שינויים בריאותיים בכל סוג. איך עושים את זה?
 

תחילה נבין את תפקידה של מערכת החיסון (ממש בתמצות..) מערכת החיסון מקיימת מגוון רחב של פעולות שמטרתם לשמור ולהגן על הגוף מזיהומים חיצוניים, נגיפים, חיידקים, טפילים ועוד... ומהתפתחות תאים סרטניים.  "מערכת החיסון" היא מכלול של איברים וכוללת למשל את איברי הלימפה כמו הטחול, קשריות לימפה, השקדים ועוד..וכוללת כמה סוגים של תאי דם לבנים הנמצאים בדם  וגם תאים הנמצאים ברקמות הגוף כמו מקרופאג'ים. למעשה, מערכת החיסון היא לא איבר מסויים אלא מערכת המושפעת ומשפיעה על כל איברי הגוף ונמצאת באנטראקציה עם כל איברי הגוף, כל הזמן.
שנבין מה פוגע בפעילותה ומחליש אותה נבין גם מה מחזק אותה.
לתזונה השפעה ישירה על פעילות מערכת החיסון. תזונה נכונה ונאותה תעניק את חומרי הגלם הדרושים לפעילותה ותזונה לקויה תחליש אותה, תעמיס ברעלנים, תפר את האיזון הפנימי של חיידקים או חומציות, התמודדות עם חוסר איזון תזונתי "תבזבז" את כוחות הגוף.
סטרס הוא גורם מרכזי להחלשות מערכת החיסון ולכן איזון בחיי היומיום, איזון המביא לשקט בנפש הוא מפתח למערכת חיסון חזקה.
מה את יכולה \ אתה יכול לעשות כדי לחזק את מערכת החיסון ולהישמר מחולי?
תזונה – לאכול בריא. לאכול ארוחות מסודרות ולקיים שגרת אכילה. אופי התפריט – צמחוני, נטול גלוטן, עשיר בבשר וכו זה כבר עניין של בחירה אישית והתאמה אישית, כל אחת מגישות תזונתיות אלו יכול להיות מאוזן עבור אדם ספציפי. עבור כולם ללא יוצא דופן חשוב לאכול אוכל טרי (לא מעובד ומשומר) ולהרבות בירקות מכל הסוגים ובדגנים מלאים העשירים בסיבים תזונתיים ומינרלים. לכולם חשוב לקבל חלבון מהמזון, מהחי או מהצומח. חשוב שהתזונה תהיה מותאמת לעונה, למצב האישי, לשינויים הורמונלים, לגיל.
שינה – חלק גדול וחשוב מהתהליכים המתרחשים באופן טבעי בגוף כגון עיכול, ספיגה ופינוי פסולת, מתרחשים בלילה ובזמן שינה. תהליכי גדילה וצמיחה מתרחשים בשנת הלילה ותהליכים של מערכת העצבים גם הם זקוקים לשינה ורגיעה על מנת להתקיים. לכן חשובה שינה טובה ומספקת ודווקא בשעות החושך, ערות בלילה ושינה ביום פוגעת באיזון ומחלישה את המערכות. "במנוחתך צמיחתך" אומרת ימימה אביטל זצ"ל והדבר נכון גם להתפתחות הגוף וגם לצמיחה הנפשית-רוחנית. התפתחות נכונה מחייבת מנוחה.
שתייה – חשוב להרבות בשתיית מים, או חליטות צמחים ולהמעיט בשתייה של מיצים ובפרט משקאות מתועשים וקפה.  
אורח חיים מאוזן – שומר על איזון בגוף הפיזי וגם על איזון נפשי. איזון בן תחומי העשייה, ביטוי לתחביבים ויכולות אישיות, לימוד מעניין ומספק, איזון בן עשייה למנוחה. פעילות גופנית ותזונה חיוניים לאיזון הכללי, לפעילות גופנית יכולת לשחרר מתח שמצטבר בשרירים, לשחרר מתח נפשי, להניע ולהזרים את הדם ועוד...
ריפוי בצחוק או פשוט להרבות בשמחה, על כל הטוב שמצוי בחיינו זו דרך מעולה לשמור על איזון נפשי, שמחה מהיש הקיים היא הסוד הגלוי לחיים מאושרים. ששמחים – פחות נפגעים ופחות חשופים לפגיעה חיסונית. זה חלק מהקשר המופלא בן גוף- נפש ורוח. ומנגד, ידוע שאדם מדוכדך או עצוב או מלא כעסים יהיה חשוף יותר לסטרס ופגיע יותר למזיקים.
יציאה לשמש וספיגת אור יום הכרחית לאיזון ולספיגת ויטמין D
חיזוק יזום על ידי צמחי מרפא ותוספי תזונה – צמחים "טוניקים" עוזרים לשמור על מערכת חיסונית חזקה ועל נפש שקטה ומתאימים לחיזוק וטיפול מונע לדוגמא אסטרגלוס, אשווגנדה (הכוונה רק למניעה ולא בזמן מחלה אקוטית) ישנם פורמולות לחיזוק מערכת החיסון כמו "ברא מגן" "אוניה דה גאטו" "ג'ייד סקרין" ועוד.
בעת חולי חשוב להעניק לגוף טיפול מתאים שנותן מענה למצב אקוטי.
ניתן לחזק את מערכת החיסון ולהישמר מחולי גם על ידי נטילת ויטמין C, פרוביוטיקה, פרופוליס, פטריות כוח כגון ריישי, שיטאקי ועוד.
אחרון חביב, כדי להישמר מחולי, שהוא הפרת האיזון הכללי, חשוב להישמר מגורמים חיצוניים ופנימיים ש"מטלטלים אותנו" עד כמה שניתן. לדוגמא: חשיפה לקור ורוח, חשיפה לגורמי סטרס ששוחקים את האדם, מאמץ יתר פיזי או נפשי.
 
המידע ניתן כהעשרה. ואינו מחליף טיפול אישי.
נכתב באהבה ובברכת חורף שמח ובריא ע"י מעיין-זך דן.   "נטורופתיה לכל המשפחה"   052-8022243

לרכישת מוצרים לחיזוק מערכת החיסון
חזור למאמרים