איך שומרים על איזון בימי הקורונה?

איך שומרים על איזון בימי הקורונה?

אנחנו כבר 10 חודשים במצב הזה. הקורונה, שהתחילה כסיפור שמתרחש אי שם במזרח הגיעה גם אלינו ולעולם כולו, רובנו חשבו שהמסכות ומניעת המפגשים יהיו משהו זמני, קצר מועד ונמשיך הלאה, אבל נכנסנו לסוג של שגרת קורונה וההשפעות הן רבות, אישיות, משפחתיות, כלכליות, בריאותיות ועוד.
איך שומרים על איזון? על יציבות וחוזק פנימי במציאות של חוסר ודאות?

איזון הוא דבר מאוד אישי, משקלים נכונים בן בית, חוץ, עבודה, מנוחה, בריאות הגוף, תנועה, אכילה נכונה, איזון רגשי ועוד. כשאדם נותן מענה לכל המכלול הזה, לא שוכח לנוח, לא מוותר על תנועה ופעילות גופנית, המערכת שלו יותר מאוזנת והגוף יותר חזק, החיסון יותר טוב וגם הנפש יותר שקטה.
ולמרות שאיזון הוא דבר אישי – הכוונה היא שצריך להתאים אותו פרטנית בהתייחס לגיל, מצב בריאותי, משפחתי ועוד נתונים. נציג כמה דרכים שיכולות לעזור להתחזק בתקופה זו, להיות פחות במתח, יותר מקבלים את המציאות שדורשת הרבה גמישות, יותר חזקים בגוף ורגועים בנפש.
תזונה. ברפואה הטבעית תזונה היא תמיד הבסיס לבריאות ועיקרית לטיפול מהסיבה הפשוטה שהמזון שאנחנו מכניסים לגוף הוא מה שבונה אותו ומאפשר את פעילותם התקינה של האיברים. חשוב שהתזונה תהיה עשירה במרכיבים חיוניים שחשובים לתפקוד שלנו, לכן חשוב להעשיר את הארוחות במזון טרי, המון ירקות טריים וגם מבושלים ומעט פירות. מהמזון הצמחי נקבל ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו וסיבים – הם אבני הבניין של הגוף.
לצידם חשוב לאכול חלבונים אייכותיים, מהחי (או מהצומח לצמחוניים) החלבון מעניק שובע והוא עיקרי לכל תהליכי הבנייה של הגוף. חשוב לבחור במזון טרי ולא משומר או מתועש, לדוגמא נתח סלמון או דג אחר, בשר אייכותי ולא בשר מעובד, קפוא או משומר. זה נכון גם להימנעות מכל מזון מתועש אחר...כמו רוטב קנוי, חטיפים, משקאות תוססים או ממותקים.
תתרחקו מסוכר – זה סוד לבריאות טובה. אחד הדברים הכי מזיקים ומחלישים את הגוף וגם את הנפש זה סוכר. לכן כדאי להוציא אותו מהבית ולהפסיק את מעגל המתוקים. הימנעות מסוכר (בכל צורה) תחזק פלאות את מערכת החיסון ותגרום לכם להיות יותר עירניים, יותר חזקים ועם כוחות נפש ושמחה גדולים יותר! תנו לזה שבועיים, תעברו את תסמיני הגמילה הראשונים, ותראו איזה השפעה מטיבה תהיה.
תמיכה במערכת העצבים – מסייעת להתמודד עם מתח מתמשך. יש זמנים שחשוב לקבל עוד חיזוק מבחוץ, כי מתח לאורך זמן שוחק את מערכת העצבים. אלו תוספים יכולים להתאים? הנה כמה דוגמאות.
קומפלקס ויטמין B+C – תוסף המכיל את כל ויטמיני B החיוניים לתפקוד מערכת העצבים. ויטמין B נשחק בזמן סטרס ולכן חשוב לקבל אותו כתוסף. השילוב עם ויטמין C הוא מייטבי כי תומך גם במערכת החיסון ויעניק השפעה מרגיעה. נטילתו תהיה בבוקר, כמוסה 1.
אסטרגלוס – אסטרגלוס הוא צמח מרפא "טוניק" הכוונה צמח שמחזק את היכולת של האדם להתמודד עם מצבי מתח. לאסטרגלוס יכולת "לאסוף" את הכוחות פנימה ולשמור עליהם, מרגיע את הנפש ומזין את האדם, נותן גם תמיכה למחרכת החיסון ולאיברי מערכת הנשימה. בתקופה זו נטילתו תתאים גם לחיזוק חיסוני וגם ליציבות פנימית במציאות המשתנה. צמח בטוח לשימוש בכל גיל גם בהריון. יש אפילו פורמולות לילדים של ד"ר קיי.
ידוע ששיבולת שועל עשירה בויטמינים ומינרלים וחומצות אמינו ויש לה השפעה מרגיעה, היא תומכת בעיכול סדיר ומתאימה גם למי שסובל מרמות גבוהות של סוכר, כולסטרול או לחץ דם. מומלץ לשלב דייסה כארוחה יומית בבוקר או בערב.
חליטות מרגיעות – שתיית חליטות צמחים מהנה במיוחד בימי החורף וכדאי לבחור בצמחים בעלי פעילות מרגיעה כמו: קמימיל, מליסה, טיליה (תרזה\ תיליה), וורבנה, פסיפלורה. את כל אחד מהצמחים הללו ניתן לרכוש כצמח יבש ולחלוט במים רותחים (שישבו לפחות 10 דקות בתוך הכוס) כדאי לשתות לפחות 3-4 כוסות לאורך היום.
תנועה, גמישות ופעילות גופנית. גם בימי הסגר אפשר להפעיל את הגוף, פעילות גופנית עוזרת להזרים דם לאיברים, לשחרר מתח בשריר ומתח נפשי שמצטבר, לשחרר כאבים מהמפרקים והשרירים, תומכת בפעילות מעיים תקינה ועוזרת לשינה טובה יותר בלילה. כשעוסקים בגמישות פיזית של הגוף – זה משפיע גם על הגמישות הרגשית שלנו ועל היכולת להתמודד טוב עם מציאות משתנה. לכן כדאי לכל אחד ואחת, בגל גיל, למצוא פעילויות מתאימות של תנועה, תרגול בבית על מזרון או עם אביזרים, יציאה להליכה בטווח המותר, סרטונים חינמיים ביו-טיוב. אל תוותרו על חצי שעת כושר ביום.
יצירה, ביטוי אישי ודיבור מהלב. מכלול של בריאות כולל גם איזון רגשי. הסגר גורם לנו להיות בבית, פחות להיפגש עם חברים ומשפחה ואצל רבים נוצרה סגירות בלב. פחות משתפים ברגשות. חשוב להתעניין באחרים, במיוחד לשוחח עם מבוגרים וגם עם הילדים על מנת שישחררו את מה שעל ליבם. יספרו מה מרגישים, ידברו על הקשיים שלהם וכך ייווצר חיבור לבבי ורגשי, חום הלב יעבור מאחד לשני גם בלי מגע, רק דרך המילים ואוזן קשובה. טוב לחזק את הביטוי האישי גם דרך יציאה אישית, כל אחד ואחת בדרכים וחומרים שאוהב, שירה, נגינה, ציור, עבודות יצירה בבית ועוד.
 
המידע ניתן כהעשרה. אינו בא להחליף טיפול אישי וייעוץ פרטני.
מעיין-זך דן. נטורופתיה לכל המשפחה.
חזור למאמרים